Naast een paketkoffer of een Durisotti is een andere optie is natuurlijk een personenbus voor 8 of meer personen.
Het grote voordeel van dit soort busjes is dat ze al beschikken over extra (goedgekeurde) stoelen. Dat aantal kun je eenvoudig terugbrengen tot het gewenste aantal.
De aanwezigheid van die bestaande zitplaatsen is dat je gelijk een bruikbare basis hebt om meer personen netjes in een gordel te vervoeren, zonder gecompliceerde inbouw om aan een goedgekeurde zitplaatsen met gordel te komen.
Daarnaast zijn ze ruim voorzien van ramen. Meer dan je wellicht wil, maar een raam laat zich aan de binnenkant prima blinderen.
In plaats van een 9 persoons bus kun je ook een 12-19 persoons bus nemen. Van zichzelf zijn die zwaarder dan 3,5 ton, maar kunnen eenvoudig administratief teruggekeurd naar 3,5t en het aantal zitplaatsen omlaag brengen naar 9 (8 + bestuurder). Je kunt er dan met rijbewijs B in rijden. Zie deze Facebook discussie op ‘Zelfbouw (bus) Campers‘.
Wel zul je, net als bij elke inbouw, rekening moeten houden met de verschillende eisen voor de zitplaatsen. Bij jongere auto’s zijn de eisen strenger. Daarnaast zitten er ook verschillen tussen een auto onder/boven de 3,5t.
Wel is het even opletten met de bpm. De belastingdienst heeft daar wel informatie over voor ’taxi ondernemers’. Hoe dat verder uitpakt bij de keuring naar geel kenteken weet ik niet precies, maar ik verwacht dat de berekening vergelijkbaar is aan die van grijs kenteken. Uitgangspunt is immers dat de bpm betaald moet worden. (over de periode waarin er geen vrijstelling was)
Het bericht delen in ‘Zelfbouw (bus) Campers‘ levert in elk geval de nodige zinnige reacties.
Onder het kopje “Niet gekocht, maar als je dan toch gaat inbouwen” tik ik zo nu en dan zaken waar ik soms wel spijt van heb dat ik het niet eerder wist. Soms, zijn het ook gewoon zaken om, inspiratie op te doen.
*) Voor alle Facebook groepen moet je je eerst even aanmelden om toegang te krijgen.