Accu’s in de camper.

Totdat ik een camper in ging bouwen heb ik eigenlijk nooit stil gestaan bij accu’s. “Die dingen gebruik je, raken leeg en dan laad je ze op. Op een gegeven moment zijn ze stuk en kop je nieuwe.” Dat was zo ongeveer mijn kennis over accu’s.

Ik snapte ook wel een zeker verschil tussen een huishoudaccu en startaccu en dat er verschillende soorten accu’s zijn.

In de afgelopen maanden heb ik dus aardig wat bijgeleerd.

1. monteer een accumonitor

De eerste les was wel dat je een camper anders gebruikt dan een ‘auto voor alle dagen’. Zeker op het moment dat je ‘m aan het inbouwen bent. Normaal maakt een auto best regelmatig een lange rit die er voor zorgt dat je accu even helemaal opgeladen is. Dat was met Boris niet het geval. Tijdens het inbouwen maakte die vooral erg korte ritten, waarbij ook nog eens de airco altijd aan stond (heerlijk!). Het resultaat zal ongetwijfeld geweest zijn dat de accu vaak niet helemaal geladen werd en dus langzaam ontlaadde. Zekerheid daarover heb ik niet. In die eerste tijd had ik geen monitor geïnstalleerd, dus cijfers ontbreken. (alleen de wetenschap dat ik een paar keer zonder stroom kwam te staan).

Update:
De accumonitor maakte uiteindelijk duidelijk dat het zeker niet alleen de airco was. Een uurtje de radio aan, zonder motor was een ‘dingetje’, de radio lange tijd op standby (met een klok als display) was ook zo’n ‘dingetje’ en dan speelt natuurlijk het sluipverbruik van het alarm mee.

Toen we meer met Boris weggingen, kregen we vergelijkbare problemen met de gewone auto (Dopje). Die had weliswaar een oude accu, maar gaf de geest om dezelfde redenen. Hoe meer we Boris voor langere afstanden gebruikten, hoe korter de ritten voor Dopje werden. Die korte ritjes waren onvoldoende om de accu bij te laden.

2. Startaccu vs Huishoudaccu

Gebruik een startaccu alleen voor de startmotor. Dat is eigenlijk de kortste en belangrijkste samenvatting.

Een startaccu is gebouwd om in korte tijd veel stroom te leveren, om daarna gelijk weer helemaal opgeladen te worden. Gebeurt dit niet, dan wordt het leven van de accu bekort.

3. Hoe laadt je een accu?

Uit berichten op internet leerde ik dat het belangrijk is dat een accu na gebruik zo snel mogelijk helemaal opgeladen wordt en zo min mogelijk slechts gedeeltelijk opgeladen wordt.

Omdat we korte stukjes rijden en regelmatig op campings of camperplaatsen hebben we de hh-accu voorlopig niet via een cyrex gekoppeld. De startaccu wordt dan altijd maximaal bijgeladen en de hh-accu wordt dan als die geladen wordt in een keer helemaal vol geladen. (onderweg, of thuisgekomen)

Wel al besloten dat als het dashboard aangepakt wordt, de radio en alarm op de hh-accu aangesloten worden.

Meer over de accu in de tag “Accu


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: