Aardlekautomaat in de camper.

Wel of geen aardlek schakelaar in de camper. Op fora kom je er wel eens discussie over tegen, maar eigenlijk is het antwoord eenvoudig ‘ja’. Hij dient net als thuis om bij lekstroom te onderbreken. (om dus te voorkomen dat je onder stroom komt te staan als dr iets fout gaat).

Screenshot NKC over aardlek schakelaar
https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-230v-en-veiligheid/

Het argument dat ‘de camping’ wel een aardlek automaat heeft is op zich vaak juist, maar ik ga heb geen zin om op zoek te gaan naar die automaat en je komt nog wel eens een ‘verouderde installatie’ tegen.

Gewoon zelf zorgen voor een veilige installatie is verstandig inbouwen. Veel extra werk/kosten is het niet. Een zekeringkast zal toch onderdeel van je installatie zijn. Daar kun je gelijk ook al je 230v verbindingen maken.

230v en 12v:

  • 12v is een stroom circuit tussen 0v en 12v.
  • 230v is een wisselstroom tussen beide (geïsoleerde) polen. 0v is daarbij de aarde.

Dat bijt elkaar dus niet.

Daarnaast zou ik gebruikmaken van 3×2,5mm walstroomkabel. Niet alleen om bij lange kabellengte de spanningsverliezen te beperken, maar vooral ook om een goede aarde te garanderen en potentiaalverschillen bij het aansluiten van de walstroom te vereffenen.

Bij een gewone auto heb je daar niet veel mee te maken. Kans op grote potentiaalverschillen bij auto is bijzonder klein. (speelt vooral bij bulkvervoer).

Maar wel zaak om voor een goede aarding van het chassis te zorgen bij een buscamper. Als er een potentiaalverschil is, zal die vereffend worden op het moment dat je walstroom aansluit. Je wilt immers niet dat die vereffening via je apparatuur loopt.

Zie ook https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-230v-en-veiligheid/

https://www.circuitsonline.net/forum/view/96849

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(elektriciteit)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.