Nieuwe koelkast… Nu het verbruik testen…

Nieuwe koelkast… Nu het verbruik testen…

Zo… Kogel door de kerk. De nieuwe koelkast zit erin.

Het is een A++ koelkast geworden die gewoon op 230v draait en als er geen walstroom is via een omvormer z’n stroom van de hh-accu trekt. Voorlopig is dat een 140Ah accu omdat het van te voren best moeilijk in te schatten is hoe groot het werkelijke gebruik is van de grote verbruikers (standkachel en koelkast).

Een eenvoudige energiemeter gaat ons vertellen wat het gebruik is.

Dat gebruik gaat uiteindelijk nog een stuk omlaag. De wanden van de koelkast krijgen in elk geval nog een extra laag Armaflex. Aan de bodem en bovenkant komt X-trem. Van dat laatste had ik 1m2 gekocht om te zien wat het was. Voor de isolatie van de bus is het niet gebruikt, omdat Armaflex veel flexibeleler is.

Update: die extra laag Armaflex was het idee voordat ik de koelkast in gebruik nam. Toen ik de koelkast in gebruik nam, werd de zijwand warm. Samen met de tekst in de gebruiksaanwijzing begrijp ik dat de koelkast z’n warmte afvoert via die wanden. Alleen aan boven, achter en onder komt extra isolatie. Die vlakken zijn koud.

Ook zie je op de foto een zwarte buis voor de verwarming. Die moet nog langer en krijgt 2 openingen: een naar de cabine (voor het gordijn) en een naar de leefruimte. Hopelijk gaat die in de herfst de condensvorming in de cabine wat meer voorkomen.

Meer over het testen: “Compressor vs thermo-elektrisch


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: