Water en ventilatie zijn 2 belangrijke zaken bij het koken en zaken die bij een camper best wel lastig kunnen zijn.
Koken geeft per definitie veel condens en ventilatie bij koken is een van de meest essentiële zaken om over na te denken als je gaat inbouwen.
Het gasstel werd dus het eerste dat een ‘vaste’ plek in de bus kreeg: voor de zijdeur. Het idee was dat de zijdeur wel eens erg geschikt kon zijn als ‘afzuigkap’. Daaruit volgde vanzelf de plaats van het keukenblok zelf.
Daarna kreeg de rest een plek. De spoelbak moest dan wel aan de achterkant en de watertanks onder het gasstel aan de voorkant om makkelijk bereikbaar te zijn.
In de bus gebruiken we het gasstel alleen voor eenvoudige maaltijden (best vaak deels opgewarmd uit de vriezer) en koffie/thee als we geen walstroom hebben. Vandaar een eenvoudig pitje met cartridges.
De plaats zo voor de schuifdeur bleek ideaal. Als de schuifdeur niet helemaal gesloten is ontstaat een soort afzuigkap die de kookluchtjes prima afvoert. Dat hoopte ik al van te voren, maar bleek ook zo te werken.
Onder zitten de schoonwatertank en vuilwatertank. Toevallig bleek het heel handig uit te pakken dat er geen bodem in het keukenblok zit. De afvoerslang was al extra lang, zodat de slang zelf een slangehals vormt als de tank in het blok geschoven is.
Het geheel bevalt goed voor koken onderweg. Het gasstel heeft veel vermogen, dus warmt heel snel op. Het heeft een ingebouwde cartridge met 200 gram gas. Voldoende voor koffie en om even snel wat op te warmen. Voor uitgebreid koken is het niet geschikt, maar ons idee is toch om dat zoveel mogelijk buiten te doen.
Het idee was oorspronkelijk voor 2 keukenblokken. Eentje voor de winter en eentje voor de rest van het jaar. Die laatste zou geen watertanks hebben. Dan kun je immers tanks onder de camper goed gebruiken en heb je meer ruimte in de camper. Maar ik moet zeggen dat die kleine tanks eigenlijk heel goed bevallen. Waar je ook staat kun je ze altijd legen en vullen. Je bent niet afhankelijk van een slang voor vers water of afvoer faciliteiten.
(meer over ‘water’)
Dat de keus om eerst een ’tijdelijk’ keukenblok te maken erg verstandig was, bleek in de winter. Toen bleek dat het nodig is dat er bij de schuifdeur een warme luchtuitlaat nodig is om het binnen comfortabel warm te kunnen stoken. Nu blijft het raam een flinke koudebrug. Maar later meer daarover als ik dat aan ga pakken. Waarschijnlijk komt vlak boven de vloer een smalle ruimte om die warme lucht van de ringleiding naar de zijdeur te leiden. Daar voor is wel een heel nieuw keukenblok nodig, omdat er dan van alles moet ‘opschuiven’.
Handiger was misschien geweest om die koude lucht aan de rechterkant van de bus direct af te voeren naar de kachel. Maar dan had ik gelijk de kachel achter het keukenblok moeten inbouwen. (de kachel zit nou onder het bankje tegenover de zijdeur en trekt ‘per definitie’ koude lucht over de vloer naar de kachel.) Een standkachel vlak bij de deur plaatsen is niet gebruikelijk ‘omdat de afvoer dan bij de deur zit’. Maar die uitlaat kan zonder problemen onderlangs aan de linkerkant uitkomen.
Opmerking: de gebruikte afvoerslang is niet hittebestendig. Dat is te zien aan de knik die er in gekomen is. De slang blijft wel waterdicht, maar vervormd waardoor de doorvoer na een paar ‘foutjes’ ongetwijfeld sterk zal verminderen. Ik ben wel op zoek geweest naar een slang die tegen kokend water kan (afgieten kookvocht). Maar helaas is die zoveel duurder dat ik een enkele keer vervangen wel voor lief neem.
Wij kozen voor een minimaal gebruik van gas in de camper. Ik kan me voorstellen dat je een andere keus maakt, maar neem je serieus ‘gas’ in de camper met gasleidingen en gaskast, zorg dan dat het veilig blijft. Zo kun je ook in Nederland je installatie Tüv laten keuren.
Laatste update: 25 juni 2019