Een nieuwe kachel

Het kiezen van een verwarming was voor mij redelijk eenvoudig. Zo’n ding moet het gewoon altijd doen. Zeker als het koud is. Vandaar dat de keuze viel op een diesel verwarming met een aansluiting op de dieseltank.

Planar kachels liet ik afvallen. Die waren net nieuw op de markt en ik had geen idee over de kwaliteit. (achteraf begrijp ik dat did kachels gebaseerd zijn op verlopen patenten van een ouder model Webasto).

Het laten inbouwen ging heel voorspoedig. Dr waren alleen een paar domme ‘dingetjes’. Het volgende is dus even ‘ter leering ende vermaeck’.

– Vraag altijd even na het inbouwen hoe het precies ingebouwd is, RTFM *) en onthoud de aanwijzingen die meegegeven worden bij aflevering…. Dit is van belang bij wat volgt…

Gelijk na de aflevering proberen we de kachel natuurlijk uit. Hij bevalt erg goed. De bus komt lekker snel op temperatuur en maakt het ook heerlijk om er buiten wat aan te klussen.

Als ik vlak voor we een weekendje naar Groningen gaan nog even aan de bus wil werken springt de kachel in een foutmelding. Mwah… Ff snel googlen op de foutcode en Tis opgelost (… als je goed leest). Helaas… Verkeerd lezen leidde tot 9x opnieuw starten van de kachel, waarna een Webasto automatisch in een ‘lock down’ schiet. Dat is niet handig op zaterdag middag. Zoeken naar een oplossing leidt in elk geval naar de (Engelse) werkplaatshandleiding die netjes alle foutcodes bevat en alle features (zoals bovengenoemde) met hun oplossingen.

– Bij het uitzoeken van de kachel kwam ik er niet goed achter wat het te verwachten gebruik zou zijn op een dag. De enige gegevens waren XXX watt voor het opstarten en YY watt voor de ventilator. Mwah… Dat moest voorlopig wel  kunnen op de startaccu… Ja… Misschien als ie helemaal opgeladen is en de kachel niet tussendoor opnieuw moet voorgloeien.

– Fijn is dat de kachel na 8 uur helemaal opnieuw opstart om te controleren of er voldoende stroom is. Maar als je eerder de kachel opnieuw instelt dan begint die 8 uur cyclus natuurlijk ook opnieuw.

Resultaat was dus dat we dus zonder stroom kwamen te zitten. Maar met hulp in de buurt was dat zo verholpen.

Achteraf bleek dat ik eigenlijk geen idee had hoe vol de accu was voordat we vertrokken. De bus zelf beschikt immers over een airco die we rijkelijk gebruiken en voorafgaand aan het vertrek had ik de standkachel ook al gebruikt.

Om eindelijk precies te weten waar we aan toe zijn met zo’n kachel zullen we ‘m eerst een periode gebruiken als we aan walstroom staan. Met een energiemeter voor de acculader, accumonitor en volle accu gaat dat ongetwijfeld data opleveren waar we wat aan hebben.

Een bijkomend probleem was ongetwijfeld ook dat we de kachel tijdelijk op de startaccu hadden laten aansluiten, omdat we nog geen idee hadden hoe groot onze huishoudaccu moest worden. Een gewone verbruiker aansluiten op de startaccu is niet handig. Daar zijn startaccu’s niet voor gebouwd. Maar over accu’s is zoveel te schrijven dat ik daar een aparte blog aan zal wijden.

Voor een overzicht van kachels en combinaties met warm water zie de site van Roland Zwiebel: http://www.zwiebelfam.nl/camper/planar.htm

*) RTFM: https://nl.wikipedia.org/wiki/Read_the_fucking_manual


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: