Boris onder stroom…

Zo… Vlak voor de kerst alle stroom in Boris in orde gemaakt

Als eerste had ik al even geleden een accumonitor op de startaccu aangesloten. Daarbij bleek dat in de praktijk maar weinig stroom ‘over’ was. Vaak hebben we bij het rijden (veel korte ritten) de airco aan. Dat betekent heel simpel dat er sowieso geen stroom over is om een huishoudaccu op te laden. Bijkomend probleem met Euro5/6 is dat die een heel ‘eigen’ accumamagement hebben. Met beslissing om het huishoudgedeelte gescheiden te houden van de motor hoefde ik me daar ook niet verder in te verdiepen..

Allereerst koos ik (dankzij een ‘Black Friday’ aanbieding bij George Kniest) voor een Victron Blue Power 12/30 (3). Deze kan maximaal 3 gescheiden accu’s laden.

Daar we als koelkast voor een 230v compressorkoelkast kiezen en we een elektrische deken voor het bed willen is ook een omvormer noodzakelijk. Voor de koelkast is een hoog piekvermogen nodig. Uit discussies elders begrijp ik dat de inductiespanning wel 10x de aansluitwaarde kan zijn. Vandaar gekozen voor een Victron van 800w. Zie verder: Compressor vs thermo-elektrisch

IMG_20171225_120730

Stroomwinkel.nl had ook een aardige verdeeldoos in het assortiment voor zwaardere toepassingen waarmee ik perfect de stroomkabels vanaf de accu kan afzekeren. Daar kwam ook de zekeringhouder voor de steekzekeringen vandaan.

Kabels en aansluitingen komen bij George Kniest vandaan. Onder het genot van een kopje koffie mocht ik gebruik maken van hun krimptang om de kabels groter dan 6mm² van de juiste aansluitingen te voorzien.

Het eindresultaat werkt…

IMG_20171225_120811

Het zit nog niet helemaal lekker, zoals ik het uiteindelijk wil hebben. Een deel van de leidingen had ik al getrokken om aan te sluiten op een zekeringhouder die nog vrij was onder de bestuurdersstoel. Aangezien dat is komen te vervallen komt dat in de ‘definitieve’ versie anders en zal ik dan ongetwijfeld een aantal kabels in kunnen korten en dan ook de kabels netjes in kabelhouders…

Update juni 2018

Niet alles loopt helemaal naar wens. Zo’n grote zekeringhouder heeft zo z’n beperkingen. Lees verder…

Tip: zo’n stroomverdeler bij je accu is best slim. Maar als ik het weer zou doen  zou ik dezelfde verdeler nemen die ook bij m’n startaccu zit (dat is bij Sprinters/Crafters). Dan heb je dezelfde zekeringen en weet je zeker dat elke garage van jou merk ze heeft.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.