Over OpWegMetBoris

Blog over onze ervaring met het ombouwen van een volkswagen Crafter tot camper

Onze bus is een L3H2 Crafter uit 2011. ‘Vers’ uit de lease met een behoorlijk aantal kms voor een PostNL besteller. De keuze voor deze bus was uiteindelijk heel makkelijk. In tegenstelling tot de andere 99% heeft deze bus wel airco, weinig schade en de kleur is iets crème ipv sneeuwwit.

Het inbouwen gaat in 3 fases.

In eerste fase tellen 2 dingen: we willen er mee op pad en de bus moet licht ingebouwd worden om goedgekeurd te worden tot camper.

Daarna, de tweede fase, wordt het tijd om precies te gaan bepalen waar extra ramen, dakluik, ventilatie en andere gaten voor stroom en afvalwater gaan komen. Deels kan dat dan gelijk uitgevoerd worden.

In de derde fase isoleer ik pas de camper. Tot die tijd gebruik ik gewoon de eenvoudige aftimmering die er al in zat.

Met de eerste inbouw heb ik rekening gehouden met later aan te brengen isolatie. Wat er ingebouwd is, kan eenvoudig aangepast worden, hoewel ik verwacht dat alles wat de eerste keer ingebouwd is, vervangen gaat worden.

Toen ik me ging oriënteren op het inbouwen kwam ik van alles en nog wat tegen. Van onzinnige oplossingen die alleen maar vochtproblemen konden geven, tot vrij zinnige. Daarnaast las ik regelmatig dat iemand achteraf wat wilde veranderen, maar niet goed meer achter de aftimmering kon komen. Vandaar dat ik voor het inbouwen ga werken met sandwichplaten (schuim/epoxy) en een geventileerde spouw. De wanden/plafond maak ik in delen op een mal samen met de bovenkastjes.

Maar daarvoor eerst ervaring opdoen. Wat is wijsheid met de verwarming? Hoe voorkom ik het beste condens in de cabine? Waar moeten de uitstroomopeningen komen van de kachel om ce camper comfortabel te krijgen? Internet en Webasto handleiding gaven daar onvoldoende handvatten voor.

Ook is was het in het begin niet duidelijk waar ik het beste stopcontacten zou moeten maken en waar licht en schakelaars het beste op hun plek zaten. Lekker experimenteren dus.

‘Doen wat werkt’ kom je ook tegen in het blog. Voorlopig zijn het veel korte berichtjes, voorzien van trefwoorden (tags) om te bladeren. Op een later moment zullen nette artikelen al die korte stukjes samenvatten.

Update: De eerste fase was snel achter de rug. Daarna heb ik isolatie aangebracht op plaatsen waar ik er zeker van wist dat er geen ramen en dergelijke kwamen. Dat scheelde gelijk een hoop warmte, koude en geluid.

Na het raam in de schuifdeur zijn er verder geen ramen meer bijgekomen. Dat lijkt misschien wat weinig, maar in de praktijk werkt het voor ons. En van de grote voordelen is dat een kant van de bus altijd goed geïsoleerd is. Op plaatsen met veel lawaai (een weg bijvoorbeeld) dempt die kant behoorlijk en als het warm is zit je lekker in de schaduw, terwijl de zonnige kant goed geïsoleerd is.

Het is nog even puzzelen met de verwarming. Ik de k dat ik er uit ben, maar daarvoor moet t keukenblok aangepast. In de huidige indeling is t lastig om de luchtbuis naar de gewenste plek te leiden.


%d bloggers liken dit: